Pers

Doelen

  • Je hebt inzicht in privacy van betrokkenen, naming and shaming, victim blaming en kan zorgvuldigheidsafspraken hierover maken.
  • Je hebt inzicht in communicatie op en rond school en kan hierop zicht houden en onrust verminderen.
  • Je hebt inzicht in perscontacten en kan pers te woord staan.

Informatie uit het naslagwerk

  • Hoofdstuk 3. Wat te doen: Stappenplannen:
    •  Stappenplan (Seksueel) Grensoverschrijdend gedrag medewerker-leerling.
  • Hoofdstuk 8. Crisiscommunicatie:
    • Externe communicatie.
  • Hoofdstuk 10 Communicatie na seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen medewerker-leerling.
    • Voorbeeldinformatie naar de pers.

Situatie

Het persbericht

In de krant verschijnt een persbericht dat er een leerkracht is aangehouden en in voorlopige hechtenis is genomen op verdenking van ontucht met minderjarigen:

Een 28-jarige man uit de gemeente xxx is aangehouden op verdenking van ontucht met minderjarige. Daarnaast wordt de man verdacht van grooming, het benaderen van minderjarigen door meerderjarigen via internet.

Het Openbaar Ministerie laat weten dat de man werkzaam is als leraar op een basisschool. Het onderzoek naar de leerkracht begon nadat er een melding bij de politie was binnengekomen. De man zit in hechtenis.

De leraar werd vorige week al voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die bepaalde dat de man nog zeker twee weken langer vast moet zitten. Intussen gaat het onderzoek naar hem door.

Beroemd worden

Op het schoolplein hoort een leerkracht het volgende. Een aantal jongens van groep 8b hoopt dat er pers op het schoolplein zal komen. Zij denken dat meester Tim een meisje heeft verkracht. Zij willen graag in de krant en op nu.nl. Een aantal meisjes vindt dat belachelijk en denkt dat het niet waar is. Er ontstaat een opstootje tussen de meiden en de jongens. Er wordt geschreeuwd en geduwd. De leerkracht moet ingrijpen.

Opdrachten

  1. Welke afspraken maak je over pers/perscontacten?
  2. Welke actie(s) zet je uit naar aanleiding van ‘Beroemd worden’?