Crisiscommunicatie

Doelen

  • Je hebt inzicht in privacy van betrokkenen, naming and shaming, victim blaming en kan zorgvuldigheidsafspraken hierover maken.
  • Je hebt inzicht in het zorgvuldig communiceren naar alle betrokken partijen, zodanig dat zoveel mogelijk rust wordt bewaard.

Informatie uit het naslagwerk

  • Hoofdstuk 3. Wat te doen: Stappenplannen:
    •  Stappenplan (Seksueel) Grensoverschrijdend gedrag medewerker-leerling
  • Hoofdstuk 8. Crisiscommunicatie:
    • Inleiding
    •  Interne communicatie
  • Hoofdstuk 10. Communicatie na seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen medewerker-leerling:
    • In gesprek met kinderen in de klas
    • In gesprek met jongeren in de klas
    • In gesprek met ouders
  • Bijlage 1. Voorbeeldbrieven
  • Bijlage 2. Informatiefolders ‘Na de schok’

Situatie

Geruchten en zorgen

Inmiddels ontstaan er geruchten over de afwezigheid van meester Tim. Er wordt gezegd dat meester Tim niet ziek is, maar dat hij niet op school mag komen.  De leerkrachten van de bovenbouw geven aan dat sommige kinderen vragen wanneer meester Tim weer terugkomt en of het klopt dat meester Tim niet meer op school mag komen.

Op het schoolplein heeft een leerkracht een gesprek opgevangen tussen ouders over de vraag wat meester Tim mankeert en wanneer hij weer voor de klas zal staan. Zij maken zich zorgen over de citotoets over twee maanden en de voorbereiding hierop wanneer er een invalleerkracht voor de groep staat.

Opdrachten

  1. Je wilt naming and shaming en victim blaming voorkomen.
  2. Welke zorgvuldigheidsafspraken maak je over het communiceren over deze situatie?
  3. Met wie maak je deze afspraken?
  4. Wanneer communiceer je naar ouders?
  5. Hoe ziet de brief/mail eruit naar de ouders/verzorgers?
  6. Wanneer communiceer je naar kinderen?
  7. Hoe ziet de informatie eruit die je de kinderen gaat geven over de afwezigheid van meester Tim? Maak hierin eventueel een onderscheid tussen de onder- midden- en bovenbouw en de klas van meester Tim.