Maatschappelijke onrust

Doelen

  • Je hebt inzicht in privacy van betrokkenen, naming and shaming, victim blaming en kan zorgvuldigheidsafspraken hierover maken.
  • Je hebt inzicht in communicatie op en rond school en kan hierop zicht houden en onrust verminderen.
  • Je hebt inzicht in social media en kan hierop zicht houden en digitale onrust verminderen.

Informatie uit het naslagwerk

  • Hoofdstuk 3. Wat te doen: Stappenplannen:
    •  Stappenplan (Seksueel) Grensoverschrijdend gedrag medewerker-leerling.
  • Hoofdstuk 8. Crisiscommunicatie na grensoverschrijdend gedrag tussen medewerker-leerling.
  • Hoofdstuk 11. Begeleiden van (maatschappelijke) onrust.
  • Hoofdstuk 12. Ondersteuning bieden.

Situatie

Ouder in deuropening

De school start om kwart voor 9. Alle kinderen van groep 6 zitten in de klas. De leerkracht wil de deur dicht doen om te gaan starten met de dag. Een ouder komt naar de klas en blijft in de deuropening staan.

Luister fragment 3.

Ouder houdt kind thuis

Een ouder uit groep 7 belt de locatieleider op.

Luister fragment 4.

Ouder eist ouderavond

Een ouder vraagt of hij de schoolleider even mag spreken.

Luister fragment 5.

Opdrachten

  • Welke actie(s) zet je in naar aanleiding van de ouder in deuropening?
  • Welke actie(s) zet je in naar aanleiding van ouder houdt kind thuis?
  • Welke actie(s) zet je in naar aanleiding van ouder eist ouderavond?